AIM: start



SUN, 27 JAN 2002 21:35:10 GMT

Zašto je novinarka RTV Kragujevac izbačena s posla

Cenzurisani izveštaj i otkaz

Nakon što je odbila da autorizuje intervenciju urednika, koji je zahtevao da se Skupština grada ne pominje u kritici nevladine organizacije G 17 Plus, Tamara Sretenovićeva je dobila otkaz.

AIM, Beograd,28.1.2002.

Novinarka Televizije Kragujevac Tamara Sretenović izbačena je sa posla jer nije pristala da se potpiše ispod izveštaja koji je cenzurisao urednik Nenad Janković. Nakon što je odbila da autorizuje intervenciju urednika, koji je zahtevao da se Skupština grada ne pominje u kritici nevladine organizacije G 17 Plus, Sretenovićeva je dobila otkaz. Dok je napuštala redakciju,u kojoj je radila kao honorarni saradnik više od četiri godine, niko od zaposlenih joj se nije obratio.

Da su u kragujevačkim medijima, čiji se rad finansira sredstvima svih gradjana, zauzeli mesta "ljudi od poverenje" ,u gradu je dobro poznato. Na svim mestima postavljeni su partijski ljudi, koji budno motre da slučajno nešto ne promakne, što ne odslikava uspeh pobednika . To što su ti isti ljudi skoro do juče bili članovi Socijalističke Partije Srbije (SPS), ili Jugoslovenske levice (JUL), nikome u gradskoj vlasti ne smeta. Utisak je da je članstvo u bivšim vladajućim strankama garancija gradskim čelnicima da će im biti verni i poslušni.

U saopštenju Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS), upućen je oštar protest zbog otpuštanja Sretenovićeve s posla. Konstatuje se da se radi o političkom pritisku, koji se i dalje vrši na novinare i urednike RTK i pokušaju grubog zastrašivanja novinara koji se tome suprotstave. Odgovor na pitanje zašto nije zatraženo i vraćanje otpuštene novinarke na posao, možda treba potražiti u činjenici da poverenik NUNS-a u Kragujevcu Branko Vučković do otpuštanja Sretenovićeve nikada nije ukazao na pojavu zastrašivanja i "krojenje uredjivačke politike RTK iz zdanja Skupštine grada". Uostalom, Vučković je do skora bio jedan od urednika u ovoj kući, postavljen isključivo prema kriterijumima o političkoj podobnosti tadašnje vlasti Koalicije "Zajedno".

I pored stroge zabrane urednice informativnog programa Gordane Mirović da o dogadjajima na RTK Sretenovićeva "ne sme da zucne", vest o iznenadnom otkazu neposlušne novinarke ubrzo je došla u javnost i naišla na široku osudu javnog mnjenja. Oglasio se i G17 Plus, koji je u saopštenju izrazio zabrinutost zbog pojava koje pokazuju da se "podanički mentalitet prema lokalnim vlastima održava i dalje, pre svega u javnim RTV stanicama".

Već po dobro poznatom komunističkom receptu, urednički tim je odmah zbio redove i krenuo s neposlušne mlade novinarke. I dok su bili veoma kratki u objašnjavanju same suštine sukoba, bili su veoma opširni u kritikama Sretenovićeve, ocenjujući je kao lenju, neodgovornu, nepismenu i da ne zna šta je urednik. Ne želeći da iznosi "prljav veš" iz kuće, u kojoj je provela više od četiri godine,Sretenovićeva je na sve kritike odgovorila konstatacijom da je bila "dobar novinar" sve ove godine kada se radilo bez utvrdjenog radnog vremena i kada su je urednici slali na proteste u Beograd, na Kosovo... dodajući da je i pored brojnih ponuda odbila da se učlani u neku stranku.

Slučaj otpuštene novinarke Tamare Sretenović otvrorio je suštinsko pitanje- statusa i položaja novinara i honorarnih saradnika sa jedne strane i moći i uloge urednika u gradskim medijima. Smena vlasti dovela je i do smene urednika.Novi su ,kao i bivši, postavljeni političkim odlukama i dogovorima novih lokalnih moćnika, koji su se na samom startu opredelili za kontrolisano novinarstvo.

Osim ograda i objašnjenja da nemaju nikakav uticaj na dogadjanja u RTK, iz Skupštine grada niko nije osudio ponašanje moćnog urednika i zaštitio novinarku. U svim saopštenjima iz informativne službe Skupština grada se svesrdno zalaže za nezavisno, objektivno novinarstvo ...Uostalom, isto kao nekada socijalisti.

Ali, tišina koja je pratila Tamaru Sretenović dok je napuštala redakciju upozoravuća je za sve. Za aktuelnu vlast - najviše.

Olivera S. Tomić (AIM)