AIM: start



FRI, 28 SEP 2001 01:03:36 GMT

Kad savezna i republicka administracija saradjuju

Operacija »Radio D«

Na signal iz Beograda crnogorska vlast je onemogucila emitovanje programa podgorickog »Radio D«. Tacnije: uslisen je zahtjev Radio televizije Jugoslavije da velikodusno darovanu opremu "Radio D" sada vrati natrag u Beograd. Otkud sada da crnogorska vlast priznaje saveznu administraciju

AIM Podgorica, 27.09.2001. godine

Protekle nedjelje sudski izvrsitelj u pratnji policajaca usao je u "Radio D" i prekinuo emitovanje programa. Povod za to bila je tuzba Savezne javne ustanova Radio-televizija Jugoslavija protiv podgorickog preduzeca "Jumedia mont" DOO. Razlog tuzbe - zahtjev za povracaj radijske tehnicke opreme.

Ovom prilikom, za crnogorsku vlast koja ne priznaje saveznu, nije bilo dileme da li saradivati sa saveznim ustanovama. Uslisen je zahtjev RTV Jugoslavija da se tuzenom Radiju D iz Podgorice zabrani "da koristi, upotrebljava i raspolaze opremom tuzioca".

Ovaj dogadaj celni ljudi radija i njegovog osnivaca "Jumedija monta" okarakterisali su kao jos jedan atak crnogorske vlasti na nezavisne medije. Oni ukazuju na to da crnogorske institucije prema sopstvenom nahodenju i interesu sprovode odluke saveznih organa.

Tako je na povrsinu ponovo izasla, u ovdasnjoj javnosti, vec poznata afera o finansiranju i pomaganju lokalnih crnogorskih glasila iz Beograda.

Dugo je bila tajna da je opremu kojom se sluzi "Radio D" 1999. godine obezbijedio bivsi predsjednik Savezne vlade Momir Bulatovic. Tek nakon promjena na saveznom nivou i prestrukturiranja u samom SNP-u stvari su se razbistrile. O donaciji postoji i odluka Savezne javne ustanove Radio-televizija Jugoslavije: "RTJ ustupa opremu i uredaje radio stanici 'Dan' na koriscenje bez naknade, na vremenski period od jedne godine, s tim sto se po isteku tog roka on moze produziti." Ali, vrijeme za naplatu starih dugova je doslo. Mozda i ranije nego su ljudi u »Radio D« ocekivali.

Kada je crnogorski nezavisni nedjeljnik "Monitor" krajem pro{le godine objavio da je SNP saveznim parama finansirao privatne stranacke medije u Crnoj Gori, Dusko Jovanovic, direktor "Jumedia monta" i partiski kolega Momora Bulatovica, je to negirao. Na pitanje da li je novcem iz saveznog budzeta opremljena radio stanica "D" u Podgorici, Jovanovic je bio izricit: "To apsolutno nije tacno. Radio 'D' isplacuje sam sebe, posto je najslusaniji u Podgorici. Za opremanje smo dobili sredstva od nasih prijatelja, a sve sto smo dobili na saveznom nivou je dozvola za rad."

Ko su prijatelji, u meduvremenu se saznalo. U obrazlozenju pomenute odluke SJU RTJ stoji: "Saglasno odluci savezne vlade i odluci predsjednika vlade SRJ o osnivanju radio stanice "Dan" u Podgorici, Savezna Javna Ustanova Radio Televizija Jugoslavije u obavezi je da investira i izvede radove neophodne za pustanje u rad radio stanice "Dan" u Podgorici, pa je shodno tome doneta odluka kao u dispozitivu." Nije ni cudo sto sada Jovanovic ne zeli da objasni zasto JRT trazi nazad opremu za koju je tvrdio da im nikada nije data.

Za razliku od njega, glavni i odgovorni urednik "Radija D" Mladen Milutinovic pristao je na razgovor tvrdeci da se policija okomila na pogresan radio. "Sudski izvrsitelj je imao nalog da izvrsi rjesenje koje se odnosi na radio 'Dan', a taj radio ne postoji. Postoji Radio D, a ne radio 'Dan'. Samim tim i policija i sudski izvrsitelj su dosli na pogresnu adresu. Mi smo na to pokusali da im uka`emo. Oni su ostali nijemi na sve to."

Medutim, zabuna o tome kako se u stvari zove sporni radio dolazi vjerovatno od cinjenice da u isto privatno preduzece "Jumedija monit" izdaje i dnevni list "Dan" koji je i nakon raskola SNP-a ostao vjeran Momiru Bulatovicu i Slobodanu Milosevicu.

U "Radiju D" optuzuju nadlezne organe da su nezakonito, bez naloga, upali u privatno vlasnistvo. "Osnovno je pravilo da drzavni organi prvo moraju da pokazu nalog da bi usli u prostorije. Moraju da pokazu na osnovu cega su dosli i sta traze. Nista od toga nijesu uradili, cak se nijesu ni predstavili. Rekli su da je nalog nama vec dostavljen", kaze Milutinovic. Isti dan kada je izvrseno plombiranje opreme, direktor "Jumedia monta" Dusko Jovanovic je Centru bezbjednosti prijavio nezakonitu provalu u privatni stan.

Kao dokaz nasrtaja na nezavisni medij, list "Dan" navodi da su sa sudskim izvrsiteljem Dragoljubom Kaluderovicem bili i "sest specijalaca MUP-a, jedan plavac i dva inspektora". Ali, ni tako brojna ekipa o kojoj pise "Dan", nije uspjela da u prostoriji radija prona|e sve sto RTJ trazi nazad. Naime, na spisku opreme nalazi se 105 uredaja. Nezvanicno saznajemo da je plombirano tek 16. Procjenjuje se da je vrijednost ukupne opreme oko 700 hiljada maraka.

"Plombirali su ono sto oni misle da je sporno. Da bismo nastavili emitovanje programa, morali smo kupiti i pozajmiti dio opreme", kaze Milutinovic, ne zeleci da kaze od koga su »pozajmili« novu opremu. No, Radio D se brzo snasao i vec narednog dana nastavljeno je emitovanje programa.

Urednik "Radija D" tvrdi da su ih najvise iznenadili brutalni postupci policije prilikom plombiranja opreme, prije svega »brutalnim obracunom sa fotoreporterom lista »Dan«. U Osnovnom sudu imaju drugu verziju."Ekipa 'Dana' je fotografisala sluzbena lica za vrijeme vrsenje sluzbenih radnji. Sluzbena lica Suda su prilikom sprovodenja izvrsnih radnji bila ometana i to na nacin sto im je fizicki onemogucavano da izvrse identifikaciju opreme, a takode i verbalno od strane advokata Bozovic Lidije koja je iznijela niz pogrdnih rijeci na racun Suda", ka`e Mededovic.

Koliko se vidi, spor oko opreme Radija D nece biti tako lako zavrsen. O tome svjedoce i rijeci predsjednika Osnovnog suda Mededovica: "Buduci da u prostorijama duznika nije zatecena sva oprema, sud ce naknadno, novim zakljuckom zakazati prinudno izvrsenje u ovoj pravnoj stvari."

Ostaje nezgodno pitanje - da li ce od sukoba ili podudaranja interesa saveznih i republickih vlasti i njihovih jataka i dalje zavisiti pokretanje i gasenje medija u Crnoj Gori?

U meduvremenu, ocekuje se nastavljenje akcije, a mozda i prosirenje. Iz nezvanicnih izvora "Monitor" saznaje da ce ubrzo sudski izvrsitelj zakucati i na vrata stamparije lista "Dan", preduzeca "Jumedia mont", koja je, takode, kupljena sredstvima iz savezne kase.

Predrag NIKOLIC (AIM)