AIM: start



WED, 14 MAR 2001 15:20:58 GMT

Mediji i činjenice

Student prevario prevaranta

"Patka" o pobedi Slovenca Matjaža Roglja na >svetskom prvenstvu u računalništvu<, koju je pre nekoliko dana ovdašnjim medijima "prodao" Džoi Skegs, inače čuveni medijski provokator, dobija neočekivan epilog - na sudu.

Ljubljana, 14.03.2001.

"Slovenac svetski prvak u računalništvu," to su bili naslovi, ispunjeni nacionalnim ponosom, kojima je većina slovenačkih medija krajem februara opremila spektakularnu vest da je student četvrte godine prava na Ljubljanskom univerzitetu pokosio svetsku elitu na "nezvaničnom svetskom prvenstvu u računalništvu". Informaciju je prva objavila slovenačka državna agencija STA, a potom i svi ostali mediji u Sloveniji. Takmičenje, na kome je "Rogelj briljirao" održano je, prema navodima štampe, od 4. januara do18. februara u brazilskem Riu de Janeiru.

Domaći mediji su se odmah uhvatili priče, nadahnuto izveštavajući kako je slovenačka kompjuterska dika tokom petodnevne odbrane svog, 1376 stranica opsežnog zadatka, pod naslovom "Računarski sistemi budućnosti", uverio komisiju od 50 članova te sa 91 osvojenih (od mogućih 100 poena) potukao do kolena belosvetske računarske mozgove. Takmičenje u organizaciji "Sat 5 Instituta" je navodno pratilo 10.000 ljudi, a mediji su odmah počeli da špekulišu o bajnim profesionalnim ponudama koje čekaju mladog studenta iz Komende, koji je nekoliko godina pre toga (1996.) pobedio na sličnom, evropskom takmičenju. Naravno da je mladom "računarskom geniju" čestitao i predsednik države Milan Kučan; čestitku je uvrstio čak i na svoju Internetnu prezentaciju.

Još se euforija oko mladog pobednika nije slegla, a već su se pojavile prve sumnje; kao prvo, čudno je bilo da ni jedan od domaćih računarskih stručnjaka nije čuo za pomenuto svetsko prvenstvo. Nije im naročito pomoglo ni srfanje po Internetu. Strana na Mreži, u povodu ovog takmičenja, bila je bez jasnih podataka o organizatorima a aplikacije sa kojima je Rogelj pobedio bile su predstavljene na pogrešan način. Sumnjivim se učinilo i da je intenetna strana posvećena takmičenju bila uskladjena sa slovenačkim, a ne brazilskim vremenom, kako bi trebalo očekivati. Izvesno čudjenje izazvala je i činjenica da o svetskom uspehu mladog Slovenca nije izveštavao nijedan strani medij.

Nekoliko dana kasnije postaje jasno da svetskog takmičenja u računarstvu u Rio de Žaneiru nikada nije ni bilo. Pojavljuje se sledeća vest - da je sve zajedno samo "medijska šala". Što je mnogima osvežilo sećanje na dogadjaj iz 1998. godine, kada je u Sloveniji lansirana slična, senzacionalna vest. Tada je uz pomoć Instituta Jožef Štefan i šefa kompjuterskog centra Miše Alkalaja obelodanjena vest da na pomenutom institutu - u suprotnosti sa etičkim standardima - kloniraju ljudski gen. Mediji su tada bili nešto brži (i oprezniji) i brzo se saznalo da je vest izmislio Džoi Skegs (Joey Skaggs) poznati medijski provokator, koji plasiranjem neistinitih informacija već 30 godina "testira" do koje mere mediji savesno obavljaju svoj posao da provere činjenica, pre objavljivanja vesti. Skegs je i ovoga puta potvrdio da je "svetsko prvenstvo u računarstvu" njegova provokacija, realizovana uz pomoć Miše Alkalaja i Instituta Jožef Štefan. Po Skegsovim rečima, nukleus provokacije je rodjen još pre pet godina, kada je 1996. lansirana prva, skoro nezapažena vest o "pobedi" Matjaža Roglja na evropskom računarskom prvenstvu.

Skegs je svetsku slavu stekao sličnim projektima, a njegovim medijskim "navlakušama" nisu odoleli ni tako etablirani mediji poput Nju Jork Tajmsa, Vašington Posta, Boston Glouba, CBS-a, pa čak i veliki CNN. Skegsova medijska torpeda (lukavo plasirane neistine), zbog kojih su svi pomenuti mediji morali da pojedu ponos i objave izvinjenje ili ispravku, bila su različita - od informacije da Japanci love ribe u amaričkim teritorijalnom moru, preko vesti da se prodaje sperma Mika Džegera, do senzacije da Korejci preradjuju pse u ljudsku hranu kao i da debeli ljudi mogu da angažuju "bodigarde" , specijalce koji će ih odvraćati od uživanja hrane... Jedan od poznatijih skandala bio je onaj, lansiran decembra 1999. godine, kada je Skegs proturio vest o vezi izmedju njujorškog gradonačelnika Rudija Džulijanija i Madone.

Još jedna lažna vest, još jedna medijska bruka, ovoga puta ponovo u Sloveniji - i tu bi verovatno bio kraj priče o Rio de Žaneirskom podvigu studenta Roglja. Slovenački mediji bi morali da progutaju još jedan šamar, da im se nije na tanjiru ponudio skriveni skandal. Ono što je izgledalo kao nova medijska provokacija ovih dana dobija epitete "prevare sa krajnje neizvesnim posledicama". Naime, pošto je otkriveno da je posredi "patka", nadležni na Univerzitetu bili su prisiljeni da se suoče sa sledećim problemom - Matjaž Rogelj je za svoj virtuelni računarski poduhvat kasirao iz različitih izvora solidne svote novca. Tako je Ministarstvo za školstvo ovom računarskom "geniju" za potrebe dodatnog školovanja, "stručnog osposobljavanja", putovanja i slično, tokom protekle četiri godine isplatilo čak 55.000 dolara. Javila su se i neka poznata preduzeća koja su takodje namakla nešto sredstava na ime stručne pomoći - na primer Hermes Softlab koji je Roglju u svrhu upoznavanja sa kompjuterskim preduzećima platio avionsku kartu do Australije; plus da je Rogelj uživao i posebnu stipendiju od strane Instituta Jožef Štefan.

Roglja su pomogli brojni sponzori, čak i medijska kuća "Delo", a svakim danom se proširuje spisak prevarenih "donatora". Džoi Skegs tvrdi da o tom delu priče nema pojma. "Sada se osećam kao da je Matjaž Rogelj prevario mene. Sve zajedno postaje veoma neprijatno i za mene lično, jer sam u svoju medijsku prevaru privukao ljude koji su uistinu imali sasvim druge planove. Ako je sve to što se piše tačno, onda će Rogelj morati da odgovara u Sloveniji. Moram da naglasim da ne podržavam kriminal. Svaki idiot može da bude prevarant, a samo retki mogu da izvedu medijsku prevaru," izjavio je posle razotkrivanja dvojne prevare Džoi Skegs, koji živi u SAD.

To je bila tačka posle koje se na organizatore i jatake celog poduhvata sručila lavina optužbi i izvinjenja. Kučanov kabinet je, naravno, povukao "čestitku" mladom slovenačkom junaku sa Predsednikove Internetne prezentacije. Direktor Slovenačke novinske agencije (STA) Tadej Labernik izvinio se zato što je vest objavljena "bez proveravanja". Pokazalo se da su sve informacije u vezi sa "pobedom" u Riju dobili - od Matjaža Roglja, glavom i bradom. Neki komentatori se u oceni krivice nisu zadržali samo na mladjahnom Roglju, već smatraju da deo krivice nosi i "druga strana", odnosno da je ovoga puta čak i "Skegs otišao predaleko", jer se Rogelj "sprdao i iz šefa države", što je "nedopustivo".

Nekako se nametnulo i pitanje kakvog bi smisla imala prevara koja bi trajala nekoliko meseci ili godina, šta bi se svakako desilo da "epizoda iz Rija" nije slučajno tako brzo "provaljena"; tu je i dilema na koji način nadležna ministarstva uopšte mogu da provere validnost dokumenata onih, koji mole za državnu subvenciju i uz to mašu priznanjima stečenim po svetu. Usledio je i završni udarac - oštećena ministarstva su najavila da će od Roglja - koji se do juče, navodno, još uvek nalazio na "putu", u Brazilu - zatražiti da vrati sva uložena sredstava, zajedno sa kamatama, a tužilaštvo je najavilo mogućnost pokretanja istrage, pošto je u Sloveniji za prevaru predvidjena kazna do osam godina zatvora.

Žestoke kritike upućene su i na račun Miše Alkalaja, operativca cele akcije iz računarskog centra Instituta Jožef Štefan, čoveka koji je tokom poslednjih godina stekao reputaciju publiciste, specijaliste za sve i svašta, od egzotičnih reportaža, preko sorti vina do pitanja etike i manjina. Direktor Instituta je izjavio da Alkalaj "šteti ugledu" firme, jer je već dva puta zloupotrebio svoje zaposlenje za lansiranje medijskih laži. Alkalaju se stavlja na dušu i nekoliko drugih bizarnih projekata, pre svega nabavka nekoliko miliona dolara skupog superračunara, koji nikada nije proradio. Alkalaj je uz to i idejni "tvorac" najpoznatije slovenačke Internet strane "Mat' Kurja", koja je konstruisana državnim parama a onda na tajanstven način prodata nekadašnjem ministru spoljnih poslova Zoranu Thaleru...

Sada se pitanja samo nižu, a posle povratka Matjaža Roglja u državu (gde su ga kriminalisti sačekali već na aerodromu Brnik i odveli na informativan razgovor) postaje jasno da će priča dobiti izvestan sudski epilog, čak i ako Rogelj vrati pare. Izgleda da će se poslednja Skegsova medijska "šala" vratiti kao bumerang onima koji su je lansirali.

Svetlana Vasović (AIM Ljubljana)