AIM
  • all articles of same month
  • articles of same month and centre
  • all latest articles
  • latest articles of same centre
  • search all articles
  • search same centre
  • www.aimpress.org

    Copyright: All those wishing to use or publish the following text are welcome to do so, provided that they indicate the source and inform the AIM office in Paris which is interested to receive comments and reactions on the information it provides. AIM, 17 rue Rebeval, F-75019 Paris, France

    TUE, 19 DEC 2000 11:10:04 GMT

    Afera Grupo uzdrmala i HRT

    Aim, Zagreb, 19.12.2000.

    Izbijanje jedne od najvećih medijskih afera u Hrvatskoj, u kojoj je otkriven tajni ortački ugovor između Miroslava Kutle, Vinka Grubišića, Ninoslava Pavića i Ivića Pašalića, kojima je bio cilj staviti pod kontrolu što veći broj tiskanih i elektronskih medija, a s namjerom da manipulirajući javnošću ostvaruju financijsku korist i utječu na političke procese, ponovo se razbija o glavu Hrvatskoj radioteleviziji, još uvijek najutjecajnijem mediju u državi, u čijem je i vlasništvu. Nespremnost za pravovremeno reagiranje, neprofesionalnost u pristupu, otvoreno lobiranje za jednu stranu i krajnje nekorektno izvještavanje - sve se to vratilo na televiziju u velikom stilu. Čini se, kao da nikada nije ni otišlo.

    "Aferu Grupo", kako je prema imenu tvrtke iza koje su se krila spomenuta četvorica i preko koje su htjeli zavladati hrvatskim medijima, otkrila je u svom prvom broju "Republika", novi nacionalni dnevnik kojeg su pokrenuli vlasnici tjednika "Nacional". Prema objavljenim dokumentima, Miroslav Kutle, nekada najpoznatiji tajkun a danas stanovnik jednoga zatvora u okolici Zagreba, Ivić Pašalić, svojedobno savjetnik pokojnog Tuđmana, a sada ražalovani potpredsjednik Sabora kojega ni HDZ više ne želi vidjeti kao člana, Vinko Grubišić, još jedan Tuđmanov savjetnik koji je višekratno pokušavao staviti što više medija pod svoju kontrolu, te Ninoslav Pavić, formalni vlasnik Europapress Holdinga, najveće novinske kuće u Hrvatskoj koja sada izdaje više od 20 novinskih izdanja, dakle, njih četvorica su tajnim ugovorom o raspodjeli vlasništva u tvrtki "Grupo", kao i u tvrtkama kojima je ta tvrtka bila osnivač ili vlasnik, zavladali nevjerojatno velikim brojem medija, prema nekim procjenama, čak s 80 posto elektronskih medija u Hrvatskoj, ovladali najvećim dijelom novinske distribucije te velikim dijelom tiskanih medija.

    Dokumenti su pokazali kako Ninoslav Pavić čak uopće nije vlasnik "Europapress Holdinga", kako se predstavljao, već samo pet postotaka ove tvrtke, dok je ostalih 45 postotaka morao ustupiti spomenutoj trojci. Ostala polovica vlasništva EPH u rukama je Nijemaca, koji su se našli potpuno zatečeni objavljenim dokumentima, pa više ni sami nisu sigurni tko im je poslovni partner. Kako je "afera Grupo" ključna za razumijevanje djelovanja medija tokom zadnjih deset godina, tako je ni Hrvatska televizija nije mogla zaobići. No, na televiziji su činili sve što je u njihovoj mogućnosti da je marginaliziraju, pa je već i iz Sabora zatražena smjena direktora HRT-a Mirka Galića, kojega je na tu funkciju dovela šesteročlana koalicija, a s mjesta glavnog urednika tjednika Globus, kojeg izdaje EPH-a. Naime, na dan izlaska prvoga broja "Republike" nastala je prava pomutnja na televiziji kako uopće donijeti tu vijest, a ne zamjeriti se "kolegama" iz EPH i ostalih medija, koji su se suočili s neugodnom činjenicom da ne znaju tko im je uopće pravi poslodavac.

    Prva je vijest emitirana u centralnom Dnevniku, ali tek negdje u desetoj minuti, ne bi li se cijelom događaju dao što manji značaj. U sljedećoj informativnoj emisiji "Odjeci dana" to je bila udarna vijest, ali već ujutro slijedećeg dana njeni su urednici pozvani na odgovornost, te kritizirani da "Republici" daju prevelik prostor u informativnim emisijama, što čelništvo kuće smatra krajnje nepotrebnim. Nekoliko slijedećih dana na HTV-a je vladao pravi kaos, jer su Pavić i Grubišić privedeni u istražni centar i saslušavani, što je novinare stavljalo na pravu vatru jer nisu znali kako udovoljiti čelništvu kuće u kojoj rade. Tako se cijelo vrijeme pronalazilo što je moguće bezazlenije scene iz cijele afere: privođenje skoro da nije evidentirano televizijskim kamerama, ali ja puštanje skoro proslavljeno, i to brojnim izjavama glavnih aktera "afere Grupo" i njihovih odvjetnika.

    Emisija "Forum", koja je za temu imala cijeli ovaj skandal, a u kojoj su između ostalih gostovali Denis Latin i Zrinka Vrabec Mojzeš, dvoje novinara koji su na svojoj koži osjetili što znači imati posla s medijskom hobotnicom HDZ-a, također nije prošla bez skandala. Naime, nekoliko je televizijskih urednika pokušalo spriječiti njihovo gostovanje, pronalazeći razne nesuvisle izgovore. No, bilo je sporno i gostovanje Željke Antunović, potpredsjednice Vlade, koju je jedan od televizijskih urednika - i to onaj informativnog programa - osobno nazvao i sugerirao kako joj "ne bi bilo pametno sudjelovati u emisiji". Kako se sva televizijska pristranost i navijanje za skupinu medijskih tajkuna najčešće objašnjava poslovnom vezanošću direktora HRT-a Mirka Galića s Ninoslavom Pavićem, koji ga je doveo u EPH i zaposlio kao glavnog urednika Globusa, a potom posredovao kod nove vlasti da ga se namjesti za direktora HRT-a, Đurđa Adlešić, predsjednica saborskog Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost te dugogodišnja članica Vijeća HRT-a, zatražila je Galićevu smjenu zbog neobjektivnog informiranja. No, kad je nakon toga ona trebala biti gošća na HTV-u, ponovo je nastala potpuna konsternacija: kako direktoru objasniti da je gošća televizije žena koja želi smijeniti direktora iste te televizije? No, Galiću nije smetalo privatizirati televiziju i Adlešićki u centralnom Dnevniku odgovoriti na njenu incijativu, te joj poručiti kako ništa ne zna o medijima. Naravno, i to je bio način vraćanja Galićevog duga Paviću, jer Adlešićka nije krila kako očekuje da akteri afere završe u zatvoru, i to na duže vrijeme.

    Podzemnim i zakulisnim igrama tu, naravno, nije kraj. Naime, koliko je poznato, jedan od urednika programa ima ljubavnicu, a tjednik "Globus" htio je i prije izbijanja "afere Grupo" objaviti priču o tome. Kako je doznao da "Globusov" novinar radi na toj priči, urednik je uspio spriječiti objavljivanje te priče, i to intervencijom kod samoga Pavića. Za protuuslugu, isti je taj urednik danima nadgledao svaki prilog koji se ne televiziji pojavljivao o Paviću i "aferi Grupo", kako na televiziji ne bi bilo objavljeno išta više od onoga što ne može kompromitirati učesnike afere.

    Zbog takvog prikriveno-navijačkog izvještavanja na televiziji je ponovo došlo do podjele u dva tabora, a o samom će izvještavanju uskoro raspravljati i Hrvatsko novinarsko društvo. Uostalom, da nije bilo spornog "Foruma", televizijski gledatelji teško bi shvatili o čemu se uopće u aferi radi i zašto je ona izbila. Ironično, ali spornu emisiju uredio je i vodio Tihomir Ladišić, suprug Đurđice Klancir, novinarke koja je morala odstupiti s mjesta glavne urednice "Globusa" nakon što je objavila tekst o Miroslavu Kutli, kojemu se nije svidjelo ono što u tekstu piše, pa je urgirao kod Pavića da Klancirku smijeni. Pavić je to učinio jednim jedinim telefonskim pozivom, a kako je to bilo vrijeme prisluškivanja brojnih telefona, tako je snimljen i taj razgovor, koji je kasnije završio u medijima.

    Očigledno, "afera Grupo" sa sobom će pomesti mnogo toga što se tijekom ovih godina nakupilo na novinarskoj sceni Hrvatske. Već sada se nazire kako će donošenjem novoga Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji svi dosadašnji urednici morati podnijeti ostavke, ali po svemu sudeći neće biti ponovo izabrani na prijašnja mjesta, baš kao ni sadašnji direktor. Međutim, afera je zanimljiva i po tome što je još jednom pokazala koliko je visok stupanj korumpiranosti na televiziji, te kako su vijesti - emitirane i neemitirane, ustvari tek trgovina za usluge koje su učinjene ili će tek biti učinjene. Informativnost i objektivnost, može se slobodno reći, odavna ne stanuje na Hrvatskoj televiziji.

    Milivoj Đilas