AIM
  • all articles of same month
  • articles of same month and centre
  • all latest articles
  • latest articles of same centre
  • search all articles
  • search same centre
  • www.aimpress.org

    Copyright: All those wishing to use or publish the following text are welcome to do so, provided that they indicate the source and inform the AIM office in Paris which is interested to receive comments and reactions on the information it provides. AIM, 17 rue Rebeval, F-75019 Paris, France

    SUN, 05 NOV 2000 12:43:20 GMT

    Medijska slika Makedonije

    AIM Skopje, 04.11.2000

    Gradjani Makedonije najvise vjeruju i najcesce se informisu putem privatne televizije "A-1" koja emituje program na nacionalnom nivou i najtiraznijeg privatnog lista "Dnevnik". Ovo pokazuju ankete i istrazivanja javnosti sto ih je sprovelo nekoliko agencija za istrazivanje medju kojima i renomirana "Brima Galup" i Institut za demokratiju, solidarnost i civilno drustvo (IDSCO). Najzanimljivije je to sto, prema istrazivanju IDSCO-a, "Dnevnik" cita i velik dio albanske populacije u Makedoniji odnosno 10% anketiranih koji su se izjasnili kao Albanci su odgovorili da se o politickim zbivanjima informisu iz "Dnevnika". Prema istazivanju, ovaj list podjednako citaju pristalice najvecih politickih partija u Makedoniji - VMRO-DPMNE-a i Socijaldemokratskog saveza.

    Od osamostaljenja do danas u Makedoniji je otvoreno mnogo privatnih TV- i radio-stanica, dnevnih listova i nedjeljnika koji obradjuju razlicite teme iz zivota. U Makedoniji trenutno izlazi 10 dnevnih listova od cega su njih osam dnevno-politicki: "Dnevnik", "Vecer", "Makedonija denes", "Utrinski vesnik", "Nova Makedonija", "Vest" (na makedonskom), dva su na albanskom jeziku - "Fakti" i "Flaka"; dva su sportska lista - "Skok" i "Makedonski sport". Izlazi i 10 nedjeljnika "Zum", "Kapital", "Puls", "Denes", "Delo", "Start", "Glas", "Dnevnik 7", "Fokus" i "Arena". Osim toga, izlazi i dvonedjeljnik "Forum" i jos nekoliko periodicnih casopisa i magazina a najavljeno je da ce uskoro izaci i nedjeljnik na albanskom jeziku, prvi ovog tipa u Makedoniji. Poredjenja radi, u Makedoniji su 1997. izlazila tri drzavna dnevnika i dva nedjeljnika od kojih je jedan bio privatni, "Fokus", drugi "Puls" u vlasnistvu drzave.

    Prema misljenju teoreticara koji izucavaju povezanost medija, javnosti i demokratije, vrlo je bitno i pozitivno za razvoj pluralizma sto je cak 90% medija u privatnom vlasnistvu sto znaci da njihova uredjivacka politika direktno ne zavisi o aktuelnoj vlasti. Stampani mediji, bar najveci dio pomenutih, izdrzava se prodajom tiraza i reklamama mada su neki od njih izlazenje poceli donacijama sponzora i firmi bliskih pojedinim pozicionim ili opozicionim opcijama. Strucnjaci smatraju da se, globalno, novi mediji (misli se na privatne a tu spadaju i stampani i elektronski) izdrzavaju od prodaje i reklame i, mnogo manje nego ranije, od donacija politickih partija i sponzorstava. Ovo potvrdjuje i izjava jednog od direktora Tutunske banke koja spada medju tri najvece i najace domace banke Ljupca Raevskog koji kaze: "Prema profitabilnim kreditima koje odobravamo, izdavacka djelatnost postaje vrlo profitabilan biznis u Makedoniji. Trenutno, prema nasim procjenama, nalazi se na trecem mjestu odmah iza tekstilne i prehrambene industrije." U prilog ovome govori i podatak da se jedino drzavni stampani mediji, "Nova Makedonija", "Vecer" i "Flaka" zajedno s nedjeljnikom "Puls" izdrzavaju iz drzavne kase. Nedjeljnik "Glas" se finansira iz izvora najace, vladajuce partije VMRO-DPMNE; ostali pisani mediji su dio trzisne konkurencije ili novinskog trzista.

    Evo sta kaze jedan od profesora na skopskom Fakultetu za novinarstvo: "Medijska konkurencija, gledano s aspekta trzisne konkurencije, je zaista na zavidnom nivou u poredjenju s drugim republikama bivse Jugoslavije gdje smo odmah iza Slovenije i Hrvatske. Najbitnije je to da vrlo mali procenat medija predstavlja partijski aparat, bez obzira pozicioni ili opozicioni, iako su nezaobilazni uticaj i donacije odredjenih politickih grupacija u dijelu tih medija koji se etiketiraju kao nezavisni. No, taj trend je u padu i raduje saznanje da sve vise medija svoje mjesto pod suncem traze na trzistu informacija. Mnogo gore stojimo s aspekta profesionalnosti novinara i njihove etike te na polju zakonske regulative i zastite novinara gdje se stvari jos trebaju uredjivati. Nesumnjivo, to potvrdjuju i ankete nezavisnih istrazivaca: najprofesionalnije rade televizija "A-1" i dnevni list "Dnevnik".

    Prema zvanicnim podacima, "Dnevnik" je najtirazniji s prosjecnim tirazom oko 60.000 primjeraka dnevno a iza njega su "Vecer" s nesto vise od 20.000 i opozicioni "Utrinski vesnik" s oko 18.000 primjeraka. Od albanskih listova, privatni "Fakti", prema najnovijim procjenama prodaje u nekoliko hiljada primeraka s tendencijom opadanja otkako je uredjivacka politika pod snaznim uticajem Menduha Thacija, potpredsjednika vladajuce Demokratske partije Albanaca (DPA) jer list plasira sve vise komentara a sve manje informacija. Drzavna "Flaka" se prodaje u oko 1000 primjeraka dnevno. Od elektronskih medija najuticajniji su privatne TV-stanice s aspekta informativno-politickih prilika i kreiranja javnog misljenja "A-1" i "Sitel" koji emituju signal na teritoriji citave Makedonije. Zanimljivo je to da vijesti televizije "A-1" gleda i velik dio albanske populacije u zemlji. Prema ocjenama veceg broja poznavalaca prilika, informativna redakcija "A-1" je najbolja, najobjektivnija i najprofesionalnija u odnosu na konkurente. Televizija je vlasnistvo skopskog biznismena Velije Ramkovskog i radi vise od osam godina. "Sitel" je privatna TV-stanica koja postoji vise od sest godina. Vlasnik je Ljubisav Ivanov-Zingo, direktor makedonskog giganta "Sileks" a ujedno i predsjednik opozicione Socijalisticke partije Makedonije. Karakteristicno je da program "Sitela" ima uticaja na sredovjecne gledaoce socijalisticko-komunisticke proveniencije, simpatizere i clanove opozicionog bloka. U vijestima dominiraju komentari a ne informacije na sta strucna makedonska javnost ima najvise primjedaba a dio zaposlenog novinarskog kadra nema odgovarajuce obrazovanje za razliku od A-1. Uredjivacka politika "Sitela" slovi za prosrpsku jer je otvoreno podrzavala Milosevicev rezim. Albanska populacija u Makedoniji takoreci uopste ne gleda program "Sitela".

    Najveca TV-kuca je nacionalna televizija MTV. Ona ima najvise beneficija od vlasti. Nalazi se pod kapom drzave i ima vrlo kvalitetnu opremu. Ipak, prema gledanosti informativno-politickih programa, stoji najlosije medju TV-stanicama koje emituju na teritoriji cijele zemlje. Najveci dio profesionalnog kadra je transferirao u privatne TV-kuce. Makedonska televizija emituje svakodnevno nekoliko sati programa na albanskom jeziku na svom drugom kanalu te vijesti i zabavne emisije na turskom jeziku svakodnevno. Osim toga, emituje informativne emisije na vlaskom, romskom i srpskom jeziku nekoliko puta nedjeljno.

    U zemlji ima oko 80 privatnih lokalnih TV-stanica ali slabog kvaliteta programa i nekvalifikovanim kadrom. U Skoplju, glavnom gradu, ima oko 10 privatnih TV-stanica od kojih su najkvalitetnije "Kanal 5" i "Telma". "Kanal5" je vlasnistvo porodice nekadasnjeg ministra finansija u vladi VMRO-DPMNE i sadasnjeg predsjednika novoformirane partije VMRO-VMRO Borisa Stojmenova. "Telma" je TV-stanica koja postoji skoro pet godina i kojoj je "za dlaku" izmakla nacionalna koncesija. Ima kvalitetan novinarski kadar a u vlasnistvu je kompanije za trgovinu i distribuciju naftnim derivatima "Makpetrol" bliske opozicionim partijama.

    Medju radio-stanicama nacionalnu koncesiju imaju nacionalni Makedonski radio i privatna radio-mreza "Kanal 77" ciji je vlasnik Stipljanin Zoran Gavrilov. "Kanal 77" postoji pet godina i ima solidan uticaj prema slusanosti svojih emisija. Ima redakcije u svim vecim gradovima u zemlji. Makedonski radio je najjaci i najuticajniji medij u makedonskom radio-prostranstvu.

    AIM Skopje

    z.

    NIKOLA STOJANOV