AIM
  • all articles of same month
  • articles of same month and centre
  • all latest articles
  • latest articles of same centre
  • search all articles
  • search same centre
  • www.aimpress.org

    Copyright: All those wishing to use or publish the following text are welcome to do so, provided that they indicate the source and inform the AIM office in Paris which is interested to receive comments and reactions on the information it provides. AIM, 17 rue Rebeval, F-75019 Paris, France

    FRI, 03 NOV 2000 11:11:17 GMT

    Makedonija i kosovski izbori

    Odglasi lokalnih izbora na Kosovu su pomalo paradoksalni u odnosu na ranija tumacenja tamosnjih dogadjaja i njihovog uticaja na makedonske prilike. Makedonski deo javnosti uglavnom korektno je informiran o toku i rezultatima izbora, ne dramatizirajuci mnogo ni mogucnost kosovske nezavisnosti. S druge strane albanska partija u vlasti, DPA ocito nije zadovoljna pobedom rugovinog DSK.

    AIM Skopje, 3.11.2000

    "Izgleda da Albanci gde god ziveli, na izborima ne mogu bes revolvera, "kalasnjikova" i bezbol palica. Tako je bilo na nekoliko izbora u Albaniji i Makedoniji. Taci je na Kosovu dodao i bombe. S njim je on eliminirao svoje protivnike", napisace na kraju nepotpisanog teksta skopski nedeljnik "Start" u broju koji je izasao samo dan pre odrzavanja kosovskih lokalnih izbora. Na srecu vecina makedonskih medija nije sledila takve uobicajene predrasude i klisee, karakteristicne za raniji period svojom albanofobijom i preosetljivosti u odnosu na moguce refleksije kosovskih dogadjaja u Makedoniji. Izvestavanje o kosovskim lokalnim izborima je bilo uglavnom korektno sa malim tragovima onog sto ih je ranije gotovo opsedalo.

    U danima neposredno pre i nakon odrzavanja izbora elektronski mediji na makedonskom su u najvecem broju izvestavali na osnovu agenciskih vesti. Samo je MTV na izboe je poslala svog specijalnog izvestaca. Plasman ovih informacija je uglavnom isao u okviru spoljnopolitickih vesti, iako su pojedine TV Kosovo stavljale izmedju domacih i stranih vesti. Vece razlike su postojale u "opakovci" (najavama i pojedimim malim komentarima unutar informacija). Uglavnom se radilo o dezurnoj opasci "da su izbori na Kosovu referendum za njegovu nezavisnost". Skopska lokalna TV Telma, recimo, dan nakon izbora o prvim nezvanicnim rezultatima informirala je upotrebivsi agencisku vest koja je isla nakon uobicajenog svakodnevnog raporta svog dopisnika iz Beograda, koji je naravno bio pun srpskih reakcija na izbore i njihovo an blok sluzbeno i neoficijalno neprihvatanje. TV Sitel, sa nacionalnom koncesijom (pravom pokivanja cele teritorije drzave) je jedina naglaseno isticala retke incidente pokusavajuci da ih prikaze dominantnima, a prvicni rezultati dobili su jednak tretman sa lokalnim i regionalnim izborima u Kolumbiji.

    Zato pak TV A-1 koja isto tako pokriva celu Makedoniju, prvi dan nakon izbora, je u centralnim vestima izborima na Kosovu posvetila mnogo prostora, gotovo isto kao sto je prosledila nesumljive domace vesti dana - nove turbulencije u vladajucoj makedonskoj koaliciji i incidentu na promociji probugarskog udruzenja "Radko". Kosovski izbori su bili glavna spoljna vest, pored informacija o toku izbora, prvicnih rezultata, obezbedjeni su prilozi iz Tirane, Atine i Sofije, a u intervjuu koji je posvecen krizi u koaliciji sa Vasilom Tupurkovskim, predsednikom Demokratske alternative, prvo pitanje je bilo posveceno kosovskim lokalnimi izborima. Tupurkovski je bio i prvi makedonki politicar koji je izneo svoju ocenu o njima: izbore je oznacio kao pozitivni znak i pored toga sto Srbi nisu ucestvovali na izborima, a samo Kosovo prisutvom KFOR-a u nekoj vrsti okupacije. Za Tupurkovskog izbori su prvi korak ka uspostvljanju institucija i korak ka konsolidaciji regiona.

    I stampani mediji su redovno pratili sve sto se dogadjalo oko izbora. Opoziciji bliski "Utrinski vesnik" je cak poslao svog specijalnog dopisnika, ciji su izvestaji bili profesionalno korektni. Dan nakon izbora izvestaju su se u vecini novina nasli na naslovnoj stranici, a vec sutradan su date i prve analize. Intresantno je kako su novina na makedonskom i na albanskom intonirale izvestaje o prvim rezultatima. Kod makedonskih po pravilu je stavljan akcent na pobedu DSK i Rugove, kod albanskih su dominirale varijacije na temu "pobedio je narod Kosova" i sl.

    "Dnevnik" u komentaru "Kosovski nacionalisti su se udavili u novim balkanskim vodama" napisace: "Milosevic je otisao i "izneverio" Tacija" za razliku od Rugove kome nije bio potreban neprijatelj da bi pobedio na izborima". Iako jos uvek trebaju nauciti lekscije iz postratne Bosne, po "Dnevniku", "da bi se pohvalili da su zasluzili da potraze nezavisnost" kosovari su "svakako pokazali da imaju dobru osnovu za to, pa cak da mogu odrzati lekciju nekim svojim susedima kako se treba glasati". Vladina "Nova Makedonija" je u komentaru na naslovnoj strani "Dva kosovska lica" najprije konstatira da Kosovo i dalje ostaje protektorat sa dva lica "jedno preko kojeg se otslikava opsti interes kosovskih Albanaca Kosovo da postane nezavisna drzava, i drugo srpski drzavni interes da Kosovo ostane u okviru savezne drzave" pritom dodaje stavovi pobednika Ibrahima Rugove da se ne razlikuju od stavova drugog po broju glasova Hashima Thacija u pogledu kosovske nezavisnosti. "Utrinski vesnik" u analizi svog urednika spoljne rubrike koji je bio na Kosovu pise: "Najava nezavisnog Kosova je imanentna svakom albanskom razmisljanju o buducnosti pokraine, i na tom planu "i jedni i drugi", sto znaci svi politicki subjekti, plus poddrzani od asistenata iz Tirane i Makedonije, su istomisljenici". Ove novine smatraju "da u Makedoniji, na primer bez kosovskog partnera su ostali PDPA-NDP i lideri Xhaferi i ovdasnji Thaci koji sa 'kosovskim jastrebima' razmenjuju pozitivnu energiju". I profesor medjunarodnih politickih odnosa na skopskom pravnom fakultetu Ljubomir Frckovski deli mislenje "da neki nasi prvaci ce biti u konfuziji jer su se potpuno stavili na kartu Hashima Thacija" pa "ce trebati da se rekonsidiraju". I Frckovski smatra da su izbori u Srbiji na Kosovu znak da region ulazi u institucionalizirajucu fazu, te da ce izgradnja institucija na Kosovu "unutar SRJ" ce se odvijati u uslovima u kojim "medjunarodno prisustvo ce de fakto garantirati nezavisnost tog entiteta, ali ce on formalno stajati u okviru rezolucije 1244 i ne verujem da ce odatle, na niti jedan nacin nece izaci nezavisno od retorike".

    Novine na albanskom "Fakti" dva dana za redom iz pera svog vlasnika objavile su svoje vidjenje rezultata kosovskih izbora.Vec sami naslovi dovoljno govore: "Skrivena "kamera" Rugove, magija u rukama deprimiranih" i "Zasto je Crvenkovski (lider makedonske opozicije-z.n.) bio zaintreseran da pobedi Rugova". "Flaka" pak bezi od spominjanja imena Rugove i njegovog DSK u vezi prvicnih rezultata. Ovo "zauzimanje strane" je razumljivo, jer obe novine su bliske vladajucoj DPA Arbena Xhaferija - prva zbog toga, kako je njen vlasnik pre par meseci napisao da mu niko ne moze zabraniti da voli Xhaferija, a druge jer su jednostavno drzavne novine pod direknom kontrolom albanskog ucesnika u njoj.

    I izjave lidera DPA Arbena Xhaferija su dovoljno ilustrativne. On je vise varijanti izneo istu tezu da su rezultati izbora na Kasovu takvi kavi jesu jer je za njih glasao "traumatizirani narod izasao iz rata". Poredjujuci to sa porazima na poratnim izborima ratnih pobednika u Drugom svetskom ratu Cercila i De Gola. U ekskluzivnoj izjavi pristinskom dnevniku "Koha ditore" Xhaferi ce izjaviti i ovo: "Jas sam se ubio da dobijem izbore u Makedoniji, a Rugova nikad mi nije cestitao pobedu DPA", te "Nemam nikakvog razloga da se ne sretnem i ne cestitam Rugovi pobedu, ali kazem da cu u ovom slucaju postivati princip reciprociteta". Potpredsednik DPA Menduh Thaci je bio jos direktniji: "Mi nismo "reviozionisti" i nas pogled za DPK i Hasima Tacija se nece menjati" da bi zakljucio "da ce nakon parlamentarnih izbora doci do potpuno novih odnosa". Ili kako je nadahnuto zakljucio vlasnik "Faktija" – “Ovo ne znaci da se jednog dana nece vratiti i albanski De Gol".

    Pozadina ovog odnosa vladajuce albanske partije u Makedoniji i njenih medija lezi u vezama koji su sa Hasimom Thacijem i OVK uspostavljeni tokom rata na Kosovu kada je DPA preko svog ucesca u vlasti pruzala odredjenu logistiku na makedonskoj teritoriji. Poznato je i to da je Xhaferi bio i jeste u neku ruku politicki patron kosovskom Thaciju - doveo ga je u posetu Makedoniji nakon ulaska KFOR-a na Kosovu gde mu je dat sluzbeni drzavnicki protokol, makedonski premijer Georgievski je zajedno sa Xhaferijem posetio Pristinu, gde su zajedno sa Hashimom Thacijem prisustvovali seminaru o buducnosti Kosova, pri cemu Georgievski je isticao dobre strane susedstva sa Kosovom i objavio skoro otvaranje diplomatskih kancalarija, u Tetovu se govori da su aktivisti DPA pomagali kolegama iz DPK u predizbornim aktivnostima... S druge strane Xhaferi nije hteo da se sastane sa Rugovom kada se ovaj nakon rata preko Skopja vracao iz Italije na Kosovo, a zajedno sa oba Thacija izbegao susret s njim u skopskom hotelu "Aleksandar Palas" prilikom odlaska kosovskih Albanaca i Srba na razgovore u SAD.

    AIM Skopje

    ISO RUSI