AIM
  • all articles of same month
  • articles of same month and centre
  • all latest articles
  • latest articles of same centre
  • search all articles
  • search same centre
  • www.aimpress.org

    Copyright: The following text is for personal information only. Any professional use or publication in written or electronic form is subject to an agreement with AIM, 17 rue Rebeval, F-75019 Paris, France

    FRI, 05 JAN 2000 14:50:30 GMT

    Privredne afere u RS

    NAFTNA MRLJA I 'BMV'

    Banjaluka, 5. januar 2000. (AIM)

    Tek što je afera sa Rafinerijom nafte u Srpskom (Bosanskom) Brodu dobila svoj sudski epilog, novine su otvorile aferu 'Telekom'. Banjaluźki magazin 'Reporter' objavio je u nekoliko nastavaka priču o malverzacijama trojice direktora koji su na źelo ovog državnog preduzeća došli na prijedlog Srpskog narodnog saveza i Socijalistiźke partije RS, uz blagoslov Vlade RS.

    Branka Miladinovi†a, generalnog direktora Telekoma', njegovog zamjenika Milu Bajalicu i predsjednika Upravnog odbora Vladu Vasiljevića (BMV), novine optužuju da su za obavljanje nelegalnih finansijskih transakcija osnovali firmu TT Inžinjering, preko koje su, izbjegavaju†i javni tender, ugovarali poslove za 'Telekom' po daleko nepovoljnijim uslovima. "Prvo se preskoči javna licitacija i ide na direktnu pogodbu između 'Telekoma' i TT Inžinjeringa', čija je osnovna djelatnost izgradnja telekomunikacione mreže. Pri tom, usluge TT Inžinjeringa su najskuplje, iako bi bilo logično da se za matičnu firmu radovi izvode po ajpovoljnijim cijenama. Zbog nedostatka opreme i kadra za izvođenje radova 'TT Inžinjering' po pravilu radove ustupa podizvođačkim firmama, i to po daleko nižoj cijeni od ugovorene sa 'Telekomom'", objašnjava 'Reporter' način na koji je poslovao 'Telekom'. Novine optužuju Miladinovića da 'raskućava' 'Telekom' u namjeri da proda mobilnu telefoniju RS jednoj austrijskoj firmi u kojoj ima 20 posto akcija.

    Novine iznose i podatak da su trojica direktora suvlasnici privatne firme 'Audioteks', koja se bavi istom vrstom djelatnosti kao i 'Telekom'. U privatnoj firmi trojac BMV posjeduje automatske mašine koje pružaju govorne informacije, zbog čega je zaključen ugovor između 'Audioteksa' i 'Telekoma' o pružanju usluga i zajedničkoj podjeli prihoda. Kažu da slučaj da isti ljudi vode i privatnu i državnu kompaniju iz oblasti telekomunikacija nije zabilježen u Evropi.

    Ministar saobraćaja i veza u Vladi RS, Marko Pavić ne želi to da komentariše bez, kako kaže, uvida u kompletnu dokumentaciju. "Ja bih prvo morao vidjeti registraciju te privatne firme, pa vidjeti čim se bavi, pa ko je vlasnik, pa tek onda odgovoriti na vaše pitanje", kaže Pavić, zaboravljaju†i da je to već trebao da provjeri. Naime, 'Reporter' je optužio ministra Pavića da je upravo on 'doveo' Miladinovića i Bajalicu u 'Telekom', iako je znao da su vlasnici firme koja se bavi konkurentskom djelatnošću.

    Premijer Milorad Dodik, koji je potpisao rješenje o imenovanju Miladinovića za direktora 'Telekoma', ne vjeruje štampi. "Ako neke novine pišu da postoji kriminal, to ne mora biti taźno", kaže premijer Dodik u izjavi Alternativnoj televiziji u Banjaluci. Dodik optužuje medije da pišu o 'Telekomu' da bi po nečijem nalogu držali RS u centru medijske pažnje, kako bi dokazali da su sve njene institucije kriminalizovane.

    Na nedavno održanoj sjednici Upravnog i Nadzornog odbora 'Telekoma Srpske' u Doboju na kojoj je raspravljano o stanju u ovom Javnom preduzeću donesena je odluka kojom se nadlažne institucije i kontrolni organi obavezuju da provjere sve činjenice koje su se pojavile u medijima o nelegalnom poslovanju Telekoma Srpske.

    U Zakonu o krivičnom postupku RS postoji i mogućnost da Republički javni tužilac pokrene istragu i na osnovu pisanja štampe i ostalih medija, ističe Republički javni tužilac Vojislav Dimitrijević, potvrđuju†i da je tužilaštvo upoznato sa pisanjem o slučaju 'Telekom'. Pravilo je da prilikom ovakvog načina saznanja o eventualnim krivičnim djelima, svi državni organi, a posebno javni tužilac, moraju pristupiti naročito oprezno. Zbog toga za sada ne želim da komentarišem bilo kakve aktivnosti Javnog tužilaštva u ovom slučaju", odgovorio je Republički javni tužilac Vojin Dimitrijević na pitanje šta će tužilaštvo preduzeti povodom pisanja novina o aferi 'Telekom'. I ministar unutrašnjih poslova Sredoje Nović poručuje da u RS nema nedodirljivih i obe†ava da †e se policija profesionalno angažovati ukoliko operativna saznanja MUP-a budu ukazala da u 'Telekomu' zaista postoje zloupotrebe sa elementima krivičnih djela.

    Prema raspodjeli uticaja unutar koalicije 'Sloga', 'Telekom Srpske' je pripao Srpskom narodnom savezu. Rukovodeći kadar 'Telekoma' imenovan je na prijedlog Srpskog narodnog saveza u novembru mjesecu prošle godine. Novine su tvrdile da su u SNS ušli samo nekoliko dana prije nego što su postavljeni na rukovodeće funkcije u ovom državnom preduzeću. Zbog toga u SNS-u sumnjaju da je pokretanje slučaja 'Telekom' samo borba za vlast kako bi se zauzele najbolje pozicije za predstojeću privatizaciju ovog preduzeća. Slično misli i premijer Dodik: "Ja imam osje†aj da se ovakvim pisanjem želi umanjiti značaj i potencijal 'Telekoma'".

    Kada je riječ o medijima koji se bave 'Telekomom Srpske', SNS njihovo pisanje naziva zlonamjernim, pa čak i naručenim od odredjenih političkih krugova. Potpredsjednik SNS-a, Dragan Veselinović, inače direktor Finansijske policije, jednog od kontrolnih organa RS koji se ovih dana očekuje u ovom Javnom preduzeću, nije mogao potvrditi da u 'Telekomu' nema zloupotrebe položaja. "Ne bih profesionalno imao hrabrosti da tvrdim apriori da u Telekomu nema kriminala, meĐutim, moj profesionalni osjećaj je da taj slučaj nema te dimenzije kao što se želi u medijima predstaviti". kaže prvi čovjek Finansijske policije. I premijer Dodik ne misli da novinari koji pišu o 'Telekomu' raspolažu sa svim podacima, ali ne želi ni da kaže da li ima, ili nema istine u cijeloj priči.

    Predsjednik Nadzornog odbora 'Telekoma' i popredsjednik Narodne skupštine Jovo Mitrović je na poslednjoj konferenciji za štampu SNS-a u prošloj godini, uvjeravao novinara da na dvije sjednice Nadzornog odbora u poslovanju 'Telekoma' nisu pronađene zloupotrebe o kojima su pisale novine. "Još provjeravamo neke činjenice. Ako dođemo do osnovane sumnje, obećavam da stranka nikoga neće štititi", kaže Mitrović. Mitrović je istovremeno priznao da je direktor Miladinović suvlasnik firme 'Audioteks', ali je dodao da je ta činjenica Vladi bila poznata prilikom njegovog imenovanja. "Danas u RS imamo na odgovornim funkcijama oko 80 posto ljudi koji imaju svoje privatne firme. Nije korektno da se to stavlja na dušu samo Miladinoviću", kaže Mitrović, dodajući da se o tome mora zauzeti jedinstven stav.

    AIM saznaje da je povodom pisanja u štampi Javni tužilac u Banjaluci zatražio od policije ulazak u 'Telekom' i prikupljanje potrebnih obavještenja. Zvaničnih izjava još nema, ali ima nade da će profesionalni mediji odigrati značajnu ulogu u sprečavanju sve veće kriminalizacije društva i vlast uźiniti bar malo odgovornom.

    Sanela Živković (AIM)