AIM
  • all articles of same date
  • articles of same date and centre
  • all latest articles
  • latest articles of same centre
  • search all articles
  • search same centre
  • www.aimpress.org

    Copyright: The following text is for personal information only. Any professional use or publication in written or electronic form is subject to an agreement with AIM, 17 rue Rebeval, F-75019 Paris, France

    MON, 16 DEC 1996 11:16:15 GMT

    Reziseri srpske medijske scene

    SUMRAK "BLIC" DEMOKRATIJE

    AIM, Beograd, 16. 12. 1996.

    Visegodisnja mucenja na relaciji Republika Srbija - mediji, sve vise podsecaju na otegnute i dosadne TV serije gde su se zamorili i gledaoci i glumci, scenaristi odbijaju da izmisljaju nove epizode, a onda reziser odluci da "ubije", bolje reci "udalji" glavne glumce, to jest - novinare! I taman svi odahnu, misleci da je, konacno, stigao kraj, kad NEKO odluci da se serija dosnimi, ali sa novim glavnim glumcem! Poslednji nastavak ove beskrajno duge serije "posvecen" je "BLIC"-u, najmladjem i najtiraznijem dnevniku (ali i prvom na SRJ koordinatama u cijem finansiranju ucestvuju stranci) koji je, umesto da "otkriva sve i pokriva sve" (moto ove novine na startu), naprasno postao tabloid koji "skriva mnogo toga a otkriva samo ono sto ne stizu 'Politika' i slicna drzavna glasila"!

    Zasto je drzava po prvi put dopustila upliv stranog kapitala u neki od domacih listova iako ima averziju prema "stranim placenicima u medijima"; sta se to desilo te je ovaj popularni dnevnik preko noci od "slobodne novine koju interesuje samo partija citalaca" postalo relej koji sluzi iskljucivo za protok informacija koje odgovaraju rezimu na vlasti; konacno, kako to da, uprkos ovoj poslednjoj cinjenici, "BLIC", koji, poslednjih dana posebno, propagira levu ideologiju, ne zeli da stampa "Borba", stamparija u kojoj svoje "politicke akcije" uglavnom ima JUL koji predvodi dr Mirjana Markovic, supruga predsednika Srbije - zagonetke su koje, doskora, tesko da su mogli razjasniti i najupuceniji analiticari politickih prilika u Beogradu!

    Dnevnik "BLIC" je startovao septembra meseca ove godine, sa pocetnim tirazom od 50.000 primeraka i cenom od 1 dinar. Promociju novina pratila je i velika nagradna igra koja je najsrecnijem citaocu garantovala auto "folksvagen polo klasik" i novcana nagrada od 30.000 nemackih maraka, pa je promotivni tiraz vec nakon par sedmica narastao za 30 odsto! U novinarskim krugovima Beograda to je izazvalo prilicnu paznju a najzaiteresovaniji u potrazi za "korenima nagle popularnosti" "BLIC"-a, razumljivo, bili su celni ljudi "Vecernjih novosti" i "Dnevnog telegrafa", za koje je "BLIC", kao deveta dnevna novina u Srbija, predstavljao direktnu konkurenciju. No, pravi sok je usledio tek tokom predizborne kampanje u oktobru mesecu a posebno posle drugog kruga izbora u Srbiji kad je "BLIC" od novine sarolikog, neobavezujuceg i, cesto, neproverenog sadrzaja, zahvaljujuci profesionalnom pracenju najnovijeg "dogadjanja naroda", postao prestizni srbijanski dnevnik sa tirazom koji je premasivao cifru od 200.000 stampanih primeraka.

    U tom trenutku, krajem novembra, jos jednom se istinitom pokazala ona narodna izreka u kojoj "onaj ko visoko leti, nisko pada"! Stamparija "Borba" obavestava vlasnike "BLIC"-a da "zbog razloga tehnicke prirode" nije u stanju da praznicni cetvorobroj (u SRJ se, za neupucene 29. novembar jos uvek slavi kao Dan republike) stampa u trazenom tirazu od 235.000 primeraka i "nudi" im stampanje tek jedne trecine zahtevaog tiraza. Nekako istovremeno, kad je tiraz kako-tako "sklepan", sto u "maticnoj", sto u privatnoj stampariji ABC, praznicni broj "BLIC"-a pojavljuje se na trzistu u formi i sa sadrzajima koji su daleko od koncepciju koja je nasla put do citalastva; 43 novinara "BLIC"-a se javno ogradjuju od broja koji se pojavio na kioscima; glavni i odgovorni urednik Manojlo Vukotic i njegov zamenik Cvijetin Milivojevic podnose ostavke na funkcije; a vrhunac svega je uvodni komentar u ovoj novini, objavljen pod naslovom "Necemo da podsticemo nasilje", u kome se autor obracunava sa opozicijom i demonstrantima na nacin koji je do tada prilicio otkacenim drzavnim medijima ("Jugoslaviji su potrebni stvaraoci koji ce moci drzavu ponovo da izgrade, a ne vukovi koji pod vodjstvom vuka predvodnika love u coporu...")!

    Da stvar bude jos zanimljivija: autor komentara koji je podelio redakciju je Peter Kelbel, a potpisao se "u ime vlasnika lista"! Udarni deo kolegijuma (pet od sedam) po naredjenju her Kelbela otisao je iz redakcije ("Za pet minuta da ste napustili ove prostorije. Ovo je moj 'Blic'"!); najveci deo novinara koji su se ogradili od "sramotnog broja" povukli su svoj potpis; misljenje je promenio i Manojlo Vukotic, povlaceci ostavku; a "BLIC" se ovih dana, zahvaljujuci sterilnom sadrzaju, stampa u skromnom tirazu od 60.000 primeraka!

    "Uvodnicar" Peter Kelbel, u ovom slucaju se poneo kao jedini vlasnik iako, makar zvanicno, poseduje 49 odsto akcija lista! Ovaj manjinski suvlasnik, Beclija, inace, u Beograd i "BLIC" stigao je iz Slovacke, gde je jedno vreme izdavao bulevarski list "Nova rec" i, navodno, bio savetnik predsednika Vladimira Mecijara! Prema navodima Frica Lugera, novinara beckog "Der Standarda", radi se o coveku "koji bi zeleo da bude alhemicar i djavoljev segrt, a to da je spletkaros i sjajan finansijski zongler i spekulant, samo su neki od nadimaka koje je stekao tokom svoje sarolike karijere"! Nazivajuci Kelbela "psom mesancem", Luger ovog beckog magistra ekonomije i nekadasnjeg sekretara bivseg ministra za saobracaj i unutrasnje poslove Ervina Lanka dovodi u vezu sa "poslovima vezanim za prodaju oruzja i droge" i "pretvaranjem zgrada u hotele za prostituciju" i tvrdi jos da je Kelbel "mesao svoje prste u brojne poslove i to najcesce na nezadovoljstvo svojih partnera"! Fric Luger pise i o krahu Kelbelove imperije u trgovini nepokretnostima u Austriji; vec dve godine zamrznutom sudskom postupku koji se protiv njega u Gracu vode ojadjeni "partneri"; nikad pronadjenom novcu Kelbelovog "kompanjona", a ocigledno zrtve, Kuabusa bin Said al Saida, omanskog sultana i zakljucuje kako je izvesno da "Kelbel u Beogradu ne radi sa sopstvenim novcem"!

    Ko je onda stvarni osnivac i finansijer "BLIC"-a!? U menadzmentu ovog dnevnika, razumljivo, o tome niko ne zeli da govori! Zna se tek toliko da je preduzece "Blic pres", koje izdaje novinu, registrovano u martu mesecu ove godine a u sudskom registru su kao osnivaci notirani lihtenstajnska firma MITSUI SECURITIES EASTERN EUROPE FUND AG i izvesni Milorad Perovic iz Beograda. "MITSUI", koji po pravnim regulativima saveznog zakona i Zakona o javnom informisanju Republike Srbije ne moze imati vise od 49 odsto deonica, uglavnom posluje u zemljama Istocne Evrope, a drugi osnivac, Milorad Perovic, u "knjigama" upisan kao vecinski vlasnik sa 51 odsto deonica, nakon dva meseca na funkciji direktora preduzeca "Blic pres" razresen je duznosti jos u maju i danas u Beogradu vodi jedan ekskluzivni ugostiteljski objekat! Da li je prodao svoje akcije i kome, to za sada znaju samo on i potencijalni kupac, ali, zanimljiv je podatak, da je u ovim danima "pospremanja 'BLIC"-a i te kako bio prisutan u prostorijama redakcije. Indikativno je i da je sa duznosti direktora sa neogranicenim ovlascenjima smenjen i Perovicev naslednik Tarik Hasimbegovic, i to onog trena kad je novina krenula na trziste!

    Beogradska alternativna javnost, kako jos nazivaju prestonicku carsiju, uvek spremnu da "iskopa istinu", tvrdi da je u ovom slucaju rec o klasicnom "dilu" JUL-a i biznismena van granica SRJ ciji je krajnji rezultat - "pranje novca"! U prilog osnovanosti ove teze ide i cinjenica da je Aleksandar Lupsic, predsednik Upravnog odbora lista "BLIC", visoki funkcioner JUL-a, a da svojim kapitalom list podrzavaju "ASI banka" i "Interkomerc banka", firme koje svojim finansijskim injekcijama i te kako odrzavaju JUL u zivotu! Doda li se svemu ovome da je glavni sponzor nagradne igre u "BLIC"-u isti onaj koji finansijski podupire (cak sa istovetnim nagradama) list "Borbu", nezvanicno glasilo JUL-a, ovaj svojevrsni "levi mozaik" se upotpunjava!

    Najvise nedoumica, u svom ovom slucaju "preobracanja BLIC-a, makar u novinarskim krugovima, izazvala je uloga Manojla Vukotica. Neosporno sjajan profesionalac, Vukotic se vec dokazao na funkciji glavnog i odgovornog urednika "Borbe" i to u onom najtezem periodu za ovaj nezavisni dnevnik, u danima dakle, kad je etiketiranje "Borbe" kao "novine antisrpske orijentacije" islo paralelno sa optuzbama na racun "skretanja sa gradjanskih pozicija"! Ataci na "Borbu", sa strane, ubrzo s prerasli u borbu za vlast, pa je nakon bitke za "Borbu", u samoj "Borbi", uprkos podrsci koju je imao od strane redakcije, Vukotic smenjen! Otisao je u redakciju vec umiruceg zenskog magazina "Nada", prilicno podigao tiraz i paralelno sa tim pokrenuo nedeljnik "BLIC", prvi, kako je sam isticao "tabloid u SRJ"!

    No, ljudi koji nemaju problema sa sindromom "skracenog pamcenja" secaju se i nekih drugih "poduhvata" ovog urednika i to iz perioda kad je tiraz "Borbe" od 30.000 primeraka "krstio" - "kapitalom koji smeta Milosevicevom rezimu"! Dan, naime, uoci poznatog devetomartovskog "dogadjanja naroda" 1991. godine, tacnije, mitinga opozicije ciji je neposredni povod bila "strasna zaslepljenost TV i stampe", Vukotic je nalozio kolegijumu da se "okupljanju naroda" ne pridaje poseban znacaj te da dogadjaje isprati ekipa honorarnih saradnika gradske rubrike. Takozvano "usloznjavanje" situacije i zrtve na ulicama Beograda, kao ni "samovoljno" okupljanje novinara u redakciji nisu impresionarili Vukotica sve do trenutka dok mu Ivan Mrdjen, ondasnji direktor "Borbe" nije pripretio kako ce sam, sa urednicima i prisutnim novinarima, napraviti vanredno izdanje novine! Nemajuci kud, Manojlo Vukotic se priklonio naredjenju direktora i zeljama novinara, a tiraz "Borbe" koji se nekoliko narednih nedelja kretao u rasponu od sto do stopedeset hiljada, skromno je pripisao sebi u zasluge!

    Takodje, ne tako davno da bi se to naprasno zaboravilo, Vukotic je, kao glavni urednik "Borbe", ucestvovao u pregovorima sa Dusanom Mijicem, "samostalnim privrednikom" iz Novog Sada kome je za smesnu sumu novca ustupljen vecinski paket akcija ovog lista! Dusan Mijic, vlasnik "Finagre", a zatim i "Borbe", Vukoticu je zahvalio tako sto ga je posle obavljenog posla - smenio! !

    Ipak,uslovno receno, "levi mars" "BLIC"-a, naprasno je zaustavljen u "Borbinoj" stampariji, gde se ova novina od pocetka stampala! Dobro obavesteni izvori tvrde da je naredjenje o redukovanom tirazu "Blica" stiglo iz samog vrha JUL-a kome, u "ovoj situaciji", ne treba ni jedna novina koja na trzistu moze nadmasiti prosecan tiraz od 100.000 primeraka i tako "odskociti i politicki se osamostaliti". "Leve" procene, naime, govore da bi 150.000 primeraka "Vecernjih novosti", 60.000 primeraka "Dnevnog telegrafa" (listova koji su u prethodnih nekoliko meseci posteno zaduzili levicu u Srbiji) i negde oko 100.000 stampanih primeraka "BLIC"-a utolilo zed za pravim informacijama u Srbiji ("Levo je pravo" - slogan JUL-a)! Koliko je to ozbiljno svedoci i pokusaj "Dnevnog telegrafa" da nakon smanjenog tiraza "BLIC"-a pokrije njegovo trziste: odmah je usledila pretnja o iseljavanju iz prostorija "Borbe" gde "DT" ima zakupljen prostor! Povratak na stare staze "Dnevni telegraf ", list koji obavestene kolege nazivaju "urbanom policijskom novinom", obelezio je naslovnom stranom na kojoj garantuje kako su "Milosevica prevarili partijski drugovi"!

    U medjuvremenu, "BLIC" se na smanjenom broju strana, u 60.000 tiraza, publikuje u jednoj privatnoj beogradskoj stampariji, po tarifi koja odgovara prodajnoj ceni ove novine - 1 dinar! Katastrofalno, ali to je cena levog marsa novine ciji je "slobodni" ili "nezavisni" ili "demokratski" bljesak, trajao koliko i sevanje pravog blica najvise zahvaljujuci njima samima! Kako vreme odmice, cini se da je VELIKI REZISER umesto uloge glavnog glumca,u nastavku ove dosadne serije, "BLIC"-u dodelio ulogu - statiste!

    To, naravno, ne znaci da je levi mars usporio!

    (AIM) Slavisa Lekic